måndag 21 november 2011

Sala - Varför inte?

För några månader sedan, (Maj 2011), började jag min politiska karriär, jag var ganska oengagerad i Salas politik tidigare. Jag har alltid tyckt till om det mesta och följt den nationella politiken, men aldrig lokalt.
Salas Bästa kontaktade mig och frågade om jag inte ville vara med och utveckla Sala, och jag tänkte varför inte?! Sala är ju min älsklingsplats på jorden! Här finns min familj, mina vänner, mina minnen och här ska min dotter växa upp.

Efter att ha bott i Jordbro i Haninge kommun utanför Stockholm längtade jag hem, fördelen med att bo borta ett tag är att man lär sig att se Sala ur ett annat perspektiv. Det var verkligen en enorm skillnad att bo i en förort när man kommer från en så liten vacker stad som Sala. Jordbro har lika många innevånare som Sala stad, men är helt annorlunda. Det är ett bostadsområde med flerbostadshus och radhus på rad, uppbyggda bredvid ett industriområde. Centrum är litet och det känns mer som att de smällt lite baracker i en fyrkant för att få till ett torg, med några få butiker runt torget. Det hade sin egen charm, men det var stor kontrast till Salas centrum, men kullerstenar, vackra hus och en underbar park och härliga badställen centralt, ja i Sala är faktiskt nästan alltid centralt jämfört med Stockholm.

Jag började med att få en plats i Vård och omsorgsnämnden i Maj som ersättare, efter några månader fick jag förfrågan om jag inte ville bli ordinarie istället och jag tackade ja. För er som är lika oengagerade i politiken som jag var, så är skillnaden att som ordinarie så har man rösträtt i nämnden, som ersättare får man endast prata. På den korta tid som jag hittills har varit engagerad har jag lärt mig massor om både Sala och vård och omsorg, som jag tidigare endast kommit i kontakt med när jag varit sjuk, eller när farfar skulle skaffa hemtjänst. Jag insåg ganska snabbt att vi har ganska mycket vård och omsorg i Sala, som vi tar för givit, eller inte ens vet om. Jag insåg också att det vi politiker måste bli bättre på är att berätta vad som finns och vad vi gör och framför allt vad vi vill göra.

Nu är jag också med i Kommunstyrelsen och har fått ännu mer insikt i hur Sala fungerar och inte fungerar. Det har varit en kort resa hittills, men jag ser fram emot resten av vägen, då det blir roligare och roligare för varje dag. Att få känna att man är med och bidrar till att göra Sala ännu bättre är en trevlig känsla, sen kommer det självklart att finnas folk som inte tycker om det man gör. Men det hör till politiken.

Jag hoppas att det blir fler än jag som tar sig upp ur soffan och istället för sitter och gnäller slänger sig ut i politiken och hjälper till med att få igenom de idéer som de själva har. För det går!
Det går bara lite långsammare än vad man önskar ibland =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar