fredag 5 juli 2013

Det finns inga mänskliga rättigheter för Daniel Bakke!

Daniel och jag hamnade i samma klass i gymnasiet, där han var en av 5 killar, resten tjejer. Vi hade en härlig gemenskap i vår klass både i skolan och utanför. Daniel var en kort liten kille med kvicka kommentarer och en underbar humor som förgyllde våra glansdagar i tonåren. Första året umgicks vi flitigt i samma gäng utanför skolan och växte upp från två kortisar till två vuxna människor med två helt olika äventyr framför oss. Danne, som vi kallade honom började med kampsport redan under gymnasietiden, han och Rebecka visade oss andra några knep som jag tack och lov aldrig behövde använda. Livet lekte! Vi åkte på klassresa till Grekland och gjorde alla bus man kunde.

När vi tog studenten, gick i stort sett hela klassen på balen, Daniel med sin dåvarande flickvän Vicke om jag minns rätt och jag med min barndomskamrat. Studenten på den tiden 1994 var ett fullsatt torg och långt tåg av studenter, då valfriheten inte fanns på samma sätt som den gör idag. Om man bodde i Sala eller Heby, pluggade man i Sala. Under tre hektiska år lärde vi känna varandra innan och utan. Men efter studenten påbörjades våra enskilda äventyr. Danne och Vicke gjorde slut, det kom in nya i gänget och gamla försvann.
Efter ett par år hade jag inte mycket kontakt med någon av dem längre.

Årtionden gick, sen kom FB och plötsligt kunde man hitta alla gamla vänner som man en gång i tiden hade minnen från. Självklart hittade jag Danne. Han hade hunnit med att bl a bli djuphavsdykare. Det var roligt att följa hans äventyr och skoja med honom. Plötsligt blev det tyst! Jag tänkte att han är väl ute och dyker, sen träffade jag Christian, Dannes bror på en begravning av en nära väns pappa och där fick jag veta vad som hänt Daniel, jag tappade hakan och fattade inte att det var sant. Det var flera månader sedan. Christian arbetade redan då hårt med att få ut honom ur fängelset och fick råd att hålla media utanför. Det hjälpte föga! Trots hårt arbete av Christian under 8 månader har han fått minimal hjälp av Svenska UD för att få ut honom. Ingen verkar bry sig,  inte ens nu när allt är offentligt!

Igår diskuterades vad som var viktigt på UD just nu på Almedalsveckan. Det mesta handlade om fången som varit fängslad i 12 år och det som händer i Egypten. Carl Bildt diskuterade med reportrarna om hur viktigt det var att föra fram de mänskliga rättigheterna i allt det som händer nu. Att det muslimska brödraskapets ledare måste få en möjlighet till rättegång. Samtidigt berättades det om en monter dit alla svenskar kunde gå och sätta sig i ett svart rum i 15 minuter för att få känna hur de oskyldigt fängslade måste ha det. Men inte ett ord yppades om Daniels situation, inte en fråga trots att han nu suttit där i 8 månader utan mänskliga rättigheter och både media och Utrikesministern måste veta om problemet.

Medan Daniel startade och avslutade sin dag i totalt mörker tillsammans med 50 andra fångar med löss och tuberkulos, (Daniel som försökt hjälpa en tjej som blivit misshandlad i 3 år att få tillbaka sin dotter från den man som utförde dådet), satt Bildt på Twitter efter att ha talat sig varm om mänskliga rättigheter och njöt och knäppte kort på sin goda SVT-smörgås.

Jag kände hur tårarna rann ner från min kind, hur pulsen ökade och hur fruktansvärt rättslösa vi är som svenskar om vi hamnar i knipa. Att det finns en fånge som har suttit oskyldig i fängelse i 12 år visar ju på att den svenska tigern är ganska verkningslös?! Att våra politiker inte ens reagerar över att Daniel som suttit 8 månader i ett av världens mest farliga fängelser och fortfarande lever, är för mig ren skandal! Innebär det att våra politiker i Sverige idag är totalt ointresserade av vad som händer med oss svenskar, eller är det så att de inte har någon som helst möjlighet att påverka svenskars rättigheter? I båda fallen blir jag helt tokförbannad! Om en Tunisier kan slå sönder sin dotters mor, kidnappa barnet och komma undan med det utan rättslig prövning, kan man undra vilket land som har bäst skydd för sina invånare?

Om du bryr dig? Om du är en medmänniska som verkligen bryr dig om mänskliga rättigheter, skriv ett mail till Reinfeldt, Bildt och skriv under min namninsamling till den svenska regeringen och begär att de ska få ut Daniel ur fängelset NU! Han förtjänar inte att sitta där! och Ja och BOJKOTTA TUNISISKA RESMÅL!!!

Här är länken till namninsamlingen:
http://www.causes.com/causes/1013434-save-my-friend-who-is-being-tortured-in-tunisian-prison-for-trying-to-save-a-child

BOJKOTTA Tunisiska resmål!

Skriv ett mail till Carl Bildt!
http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=70298&m=popup&l=sv

Skriv ett mail till Statsministern!
http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=70244&m=popup&l=sv

Om vi alla drar vårt lilla strå till stacken kan vi fylla 1000 åkrar!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar